Als bestuurslid van onze buurt vereniging " de Laagbouw", heb ik zitting genomen in een werkgroep (zie https://www.gogd.nl } die tot doel heeft om de bewowners meer bij de Politiek te betrekken. Men vind dat de Stadsdelen opzet niet echt werkt en dat deze te veel partij gericht werken.
Door de bewoners meer bij de besluiten en problemen te betrekken hoopt men een en ander te verbeteren.
Nadeel is, dat men nu ook van U verwacht dat u niet alleen een keer per 4 jaar een kruisje zet bij verkiezingen, maar dat u nu misschien wel wat vaker na moet gaan denken, over wat u denkt dat er beter kan in uw woon- en leef-omgeving!
Toen ik begon na te denken over wat ik graag veranderd zou zien in onze buurt, kwam ik op het volgende;


Vele van ons kennen de Meerkerkdreef nog, zoals hij was bij het onstaan van onze wijk.
Een 2x2 baans weg, met aan weerszijde een fietspad. Helaas werd er weinig gebruik gemaakt van deze fietspaden, omdat de overige fietspaden genoeg mogelijkheden boden om ons eindpunt te bereiken. Wegens weinig gebruik en duur en slecht onderhoud heeft de Gemeente ooit besloten deze fietspaden te verwijderen.
Naast die fietspaden kreeg de oostelijke kant wel een soort plantenbak als geluidsscherm, maar de westzijde bleef open en kreeg slechts lage bosjes en bomen die niet veel geluid tegen houden! De overlast van geluid die wij bij westenwind ondervinden, is meestal het verkeer van de Meerkerkdreef, A2 en de spoorbaan. Bij deze windrichting, kan ik mij voorstellen dat de westzijde minder geluidsbeperkende maatregelen nodig had, dan de oostzijde. Echter, bij de schaarse oostenwind hebben die bewoners wel last van deze weg!


Ondertussen zijn we bijna 40 jaar verder en hebben wij allemaal last gehad van de aanleg van de Gaassperdammertunnel. In plaats van overlast voor een natuurgebied als de A9/A6 variant wel was doorgezet, hebben nu veel bewoners overlast gehad van dit in totaaal 4.5 Miljard euro kostende prestige object. De kosten qua overleg en compensatie met/voor de omliggende bewoners, zijn daarin, denk ik, niet meegenomen. Maar ja, straks hebben we bij wind uit het noorden geen last meer van die weg, maar wel blijft de overlast van de Meerkerkdreef met toegenomen verkeers drukte als men ook nog eens langs die tunnel nieuwe woningen gaat bouwen.
Het kan zijn, omdat ik nu vaker thuis ben of dat ik wat ouder wordt, dat ik vind dat de geluidsoverlast van de Meerkerkdreef toeneemt. Dit kan of heeft waarschijnlijk meerdere oorzaken, ik zet er een paar mogelijkheden op een rijtje en hoop dat enkele van u er nog een paar toevoegen.

  1. S112 was soms afgesloten en al het verkeer ging nu via S111.
  2. de 40 jaar oude bomen, zijn hoog en kaal van onderen.
  3. De struiken zijn totaal niet onderhouden en overwoekerd met klimop. Totaal niet onderhouden!
  4. De 40 jaar oude houten bakken, zijn soms totaal verrot en hebben nooit echt gewerkt.
  5. Er zijn wijken bij gekomen in die 40 jaar en al dat verkeer komt en gaat over de Meerkerkdreef.
  6. De MAX snelheid van 50 KM per uur wordt niet gehandhaafd.
  7. Enkele waarschijnlijk zwakbegaafde en kleingeschapen motorrijders moeten blijkbaar een paar keer per dag hun manlijke stoerheid bewijzen.

Al met al, vind ik dat de gemeente en/of Rijkswaterstaat ons eindelijk wel eens van dienst zou kunnen zijn en ons belastinggeld besteden aan grondig onderhoud c.q een opknapbeurt van de Meerkerkdreef. Die bloembakken waren leuk als je langs reed, maar als bewoners hadden we daar niet veel aan.

Om de snelheid te beperken zou ik graag zien, dat er zeker voor en na de bushaltes en stoplichten  verkeersdrempels komen.
Verder zou het fijn zijn als alle bomen gekapt worden of getopt, zodat de onderkant een dichtere begroeing krijgt.
Beter is, als er nu eindelijk eens echte geluidsschermen komen aan BEIDE zijden van deze snelweg, die er voor zorgen dat het geluid omhoog gaat en niet na 20 meter alsnog hoorbaar is.

U begrijpt, alleen bereik ik niets, als de Laagbouw misschien ietsje meer, maar als we ook Holendrecht West mee kunnen krijgen in een gemeenschappelijke aanpak, dan moet e.a. hopenljk lukken.
Graag open ik hiermee de discussie en hoop op veel opbouwende kritiek  en positieve voorstellen, zodat we na verloop van tijd een online enquete kunnen presenteren en de cijfers overhandigen aan de politiek.

Om te kunnen reageren op al onze artikelen op onze website moet u zich wel eerst aanmelden. Dit is om te voorkomen dat jan en alleman, die niets met onze wijk te maken hebben, reageren. Zo houden we ook eventuele rare opmerkingen beperkt, aangezien niemand anoniem kan reageren.

 

Met vriendelijke groet,

Ron Nuberg

 

 

 

Login om te antwoorden